In 2021 brachten we voor de tweede keer het mediagebruik en de mediaopvoeding in Vlaamse gezinnen in kaart. Voor deze editie gunden meer dan 700 van jullie ons een inkijk in het schermgebruik van jullie kinderen: welke media gebruiken ze op welke leeftijd, wat kunnen ze al op eigen houtje en wat doen ze het liefst? Daarnaast kregen we ook inzicht in jullie bezorgdheden en de afspraken die er thuis zijn. Speciale aandacht ging ook naar kinderen met een beperking: gaat het er in die gezinnen anders aan toe?
Ben jij ook benieuwd? Op deze pagina vind je alvast een korte samenvatting. Het volledige rapport kan je onderaan deze pagina downloaden.
OPGELET: intussen zijn ook de MediaNest Cijfers 2023 gelanceerd. De meest recente inzichten ontdek je hier.
Makkelijk 4 uur per dag in het weekend
Slechts 8% van jullie kleine bengels (0-4 jaar) gebruikt geen scherm. Schermen maken dus al van jongs af aan hun intrede in gezinnen. De eerste keer dat kinderen de smartphone van hun ouders in hun handen houden, ligt vandaag gemiddeld op 2 jaar en 4 maanden. Hetzelfde geldt voor een tablet. Kinderen gebruiken dus veel schermen, en dat doen ze gemiddeld twee uur per dag. In het weekend verdubbelt dat makkelijk, tot gemiddeld 4 uur per dag.
Nog één filmpje alsjeblieft?!
Kinderen gebruiken hun scherm vooral om filmpjes te bekijken, muziek te beluisteren en te gamen. Die top 3 staat stevig vast. Wanneer ze ouder worden, komen de sociale media daar bij als extra activiteit. YouTube blijft in elke leeftijdsgroep koning. Vanaf 9 jaar worden ook WhatsApp, Snapchat en TikTok populair. Dat valt trouwens mooi samen met de leeftijd waarop kinderen volgens het Apestaartjaren onderzoek vandaag doorgaans hun eerste smartphone krijgen.
Zorg nummer 1? Schermtijd!
Ouders weten meestal wel waar hun kinderen mee bezig zijn online, maar toch maken ze zich zorgen. Waarover? Schermtijd! Ouders maken hier dan ook graag duidelijke afspraken over.
Zelf het goede voorbeeld geven? Oeps...
Afspraken over schermtijd, voor wie gelden die eigenlijk? Jullie maken dan wel samen mét de kinderen afspraken over schermtijd, toch geeft 72% van de ondervraagde ouders aan dat ze het moeilijk vinden zich daar zelf aan te houden en het goede voorbeeld te geven.
Sociale media? Wanneer jullie kind daar klaar voor is!
De interesse in sociale media komt bij de meeste van jullie kinderen rond de 8 à 9 jaar. Velen van jullie vinden het prima als je kind op dat moment al een eerste account aanmaakt op sociale media, ook al mag dat volgens de wet pas vanaf 13 jaar. Jullie doen dit wel zoveel mogelijk samen en maken hier duidelijke afspraken over.
Parental control is populair!
Om zorgen over schermtijd of -inhoud de kop in te drukken, gebruikt 46% van jullie controle-apps of software. Iets meer dan 1 op 3 van jullie controleert de zoekgeschiedenis van de kinderen. Dat is niet per se fout, maar het houdt wel risico’s in als het achter de rug van het kind gebeurt. Als zoon- of dochterlief dat ontdekt, zal het de vertrouwensband schaden en zullen zij hun schermactiviteit nog meer afschermen. Trouwens, niets zo uitdagend voor een rebelse puber als die instellingen te omzeilen ;) Zorg dus zeker dat jullie samen praten over dat mediagebruik en samen afspraken maken over welke vormen van controle jij als ouder gebruikt.
4 types ouders
We horen het niet graag, maar stiekem passen we allemaal wel in een of ander hokje. Ja, ook als het over opvoeden gaat. Zo konden we de ouders in dit onderzoek opdelen in vier verschillende types: de followers, chillers, twijfelaars en traditionalisten.
Kinderen met een beperking: minder beperking
We bevroegen in deze editie van de MediaNest Cijfers ook een vaak vergeten groep: ouders van kinderen met een mentale beperking of een autismespectrumstoornis. Het mediagebruik en de mediaopvoeding in deze gezinnen komt grotendeels overeen met dat in andere gezinnen. Toch kwamen er ook enkele opvallende verschillen naar boven.
Meer schermtijd
Kinderen met een beperking krijgen meer schermtijd, vooral op weekdagen. Voor hen tellen filmpjes nog vaker dan bij de anderen als zoethoudertje of als beloning.
Vaker moeite om uit zichzelf te stoppen
4 op 5 ouders van kinderen met een beperking geven aan dat hun kind vaak moeite heeft om uit zichzelf te stoppen. Bij kinderen zonder beperking is dat 2 op 5.
Sociale media? Die interesse komt pas later!
Sociale media worden door kinderen met een beperking minder gebruikt, en ook communiceren met anderen via een scherm doen deze kinderen minder. Denk bijvoorbeeld aan een Whatsappje of Messengerberichtje sturen. Minder jongeren met een beperking gaan dus spontaan berichtjes sturen naar vrienden of familie.
Benieuwd naar meer?
Download onderaan deze pagina het volledige onderzoeksrapport van 2021. Ook het vorige onderzoeksrapport (2019) kan je hier nog downloaden.