Overslaan en naar de inhoud gaan
alles over opvoeden in een digitale wereld
Image
MediaNest - Thema's
Thema's

Ontdek al onze thema's van sociale media, gaming, cyberpesten tot reclame en privacy

Image
MediaNest - Leeftijden
Leeftijd

Zoek op de leeftijd van je kind,

van 0 tot 18 jaar!

Instagram is een app en sociaal netwerk om foto’s en video’s te delen met anderen. Je volgers kunnen ‘liken’ wat je deelt of er een reactie bij plaatsen. Ook kan je via Instagram chatten met elkaar. De app is erg populair bij jongeren, maar ook veel bedrijven hebben vandaag een Instagramaccount.

Hoe werkt Instagram?

Je moet minstens 13 jaar oud zijn om (gratis) een account op Instagram aan te maken, tenzij je als kind toestemming hebt van je ouders. Hoewel de app eigendom is van Facebook, hoef je geen Facebookaccount te hebben om met Instagram aan de slag te gaan. Zodra je je account hebt aangemaakt, kan je foto’s en filmpjes posten en andere accounts volgen.

Je kan rechtstreeks via de app een foto of filmpje maken om te delen, maar je kan ook beelden delen die al langer op je toestel staan. Wanneer je je foto of filmpje gepost hebt, krijgen al je volgers het te zien. In je nieuwsoverzicht kan je bekijken wat mensen die je zelf volgt recent gedeeld hebben.

6 termen om te kennen

Filter

Instagram laat toe om je foto’s en filmpjes op talloze manieren te bewerken. Zo kan je ook filters (kleureffecten) toepassen, waarmee je een heel ander gevoel kan creëren.

Hashtag

In de beschrijving van je foto of video kan je verwijzen naar dingen die ermee te maken hebben. Dit noemen we een hashtag. Zo’n hashtag bestaat uit een hekje (#) en één of meerdere woorden, bijvoorbeeld #nofilter (een foto zonder filter). Als anderen hashtags ingeven bij de zoekfunctie, kunnen ze zo bij jouw foto of filmpje belanden.

Handle

Je handle is een ander woord voor de naam van je account. Net zoals je hashtags kan plaatsen bij wat je deelt, kan je ook iemand taggen. Zo’n tag wordt altijd voorafgegaan door een apestaartje (@), bijvoorbeeld @medianest.be.

Stories

Niet alles wat je deelt hoeft permanent op je profiel te blijven staan. Zo kan je ook foto’s en filmpjes delen die maar 24 uur te bekijken zijn. Dit noemen we Instagram stories.

Selfie

De foto’s die je het vaakst zal tegengekomen op Instagram? Selfies! Dit soort foto’s, waarbij je de camera op jezelf richt, zijn min of meer ontstaan door Instagram. Ze leveren je vaak flink wat likes en complimentjes op.

Reels

Net zoals op TikTok kan je op Instagram verticale korte video’s maken. Je kan liedjes en effecten toevoegen aan je reel, maar je filmpje mag maximum 60 seconden lang zijn. De reels hebben een eigen plaatsje in de app, maar je kan ze ook delen op je profiel. 

Is Instagram veilig?

Je kiest zelf of je Instagram account privé of openbaar is. Velen kiezen voor dat laatste, omdat ze zo meer volgers hopen te krijgen. Dat betekent wel dat vreemden zomaar kunnen bekijken wat je allemaal deelt. Daarom hebben veel kinderen ook een Finstagram: een soort ‘fake Instagram’ die je enkel deelt met je beste vrienden en waar je je meest persoonlijke of hilarische foto’s post.

Het is een goed idee om samen met je kind de privacy-instellingen te overlopen en duidelijke afspraken te maken. Maak je kind er daarnaast ook bewust van dat alles wat je doet en deelt op Instagram wordt bijgehouden: zo kan Instagram er waardevolle informatie uit halen en je gerichte advertenties sturen. Dat kan gaan van de locatie die je bij een foto zet en de hashtags die je gebruikt, tot zelfs wat je ziet als je de camera van Instagram gebruikt.

Van mama moest ik mijn account privé maken, dat vond ik eerst wel lame. Maar daardoor krijg ik nu wel meer volgverzoeken!
Dounia, 11 jaar

En wat met reclame?

Instagram bevat reclame, op meerdere manieren:

  • Je kan (gepersonaliseerde) advertenties te zien krijgen in je nieuwsoverzicht of tussen je stories.

  • Je kan zelf bedrijven volgen die hun producten in de kijker zetten.

  • Er zijn ook influencers (mensen met heel veel volgers) die betaald worden door bedrijven om producten te promoten. De Vlaamse Regulator voor de Media en de JEP (Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame) controleren of influencers het duidelijk vermelden als een post reclame bevat. 

  • Op Instagram kan je ook winkelen. Je kan rechtstreeks naar “Instagram Winkel” gaan. Dit is een soort grote webshop van heel veel verschillende bedrijven. Soms wordt er ook in berichten in je nieuwsoverzicht verwezen naar de winkel. Als je vindt dat een influencer een leuk kleedje draagt, kun je het meteen zelf aankopen via de link.

Het is belangrijk dat je kind reclame kan herkennen en begrijpen. Met deze tips kan je daarvoor zorgen. Kom je zelf reclame tegen die je ongepast vindt? Ontdek wat je in dat geval kan doen.

Wist je dat?!

Je op Instagram je stories voor langer dan 24 uur kan weergeven op je profiel? Dat kan door ze toe te voegen aan je story highlights: bundel je favoriete verhalen onder bepaalde thema’s en laat je volgers zo langer van je stories meegenieten!