Overslaan en naar de inhoud gaan
MediaNest, website voor ouders over mediaopvoeding
MediaNest - Thema's
Thema's

Ontdek al onze thema's van sociale media, gaming, cyberpesten tot reclame en privacy

MediaNest - Leeftijden
Leeftijd

Zoek op de leeftijd van je kind,

van 0 tot 18 jaar!

Gaming

Maken games mijn kind agressief?

Maken games ons gewelddadig? De vraag houdt ook onderzoekers bezig. Daarom doen ze experimenten. Ze geven één groep mensen een gewelddadig spel en één groep een geweldloos spel. Nadien kijken ze of er verschillen zijn tussen deze groepen. Wat blijkt … sommige spelers zijn misschien wat meer opgewonden, maar geen enkele gamer begint echt te vechten vlak na het spelen!

De onderzoekers zouden hier kunnen stoppen. De conclusie: games lokken geen direct geweld uit. Maar onderzoekers hebben niet alleen interesse in echt geweld. Ze willen ook weten of geweld in games onze gedachten en gevoelens niet beïnvloedt. Benieuwd hoe ze dat doen?

De belangrijkste conclusies

Effecten op de korte termijn

Zowat alle onderzoekers zijn het erover eens dat vecht- en schietspelletjes de speler beïnvloeden tot 10 a 15 minuten na het spelen.

    Opwinding

    Vecht- en schietspelletjes zijn vaak bijzonder spannend. Daardoor raken spelers opgewonden.

    Gedachten

    Na het spelen van vecht- en schietspelletjes herkennen gamers sneller negatieve signalen in hun omgeving. Tijdens het spelen waren ze immers voortdurend op hun hoede.

    Gevoelens

    Het spelen van vecht- en schietspelletjes kan kortstondige emoties van angst en woede oproepen.

    Zorgen maken?

    Moeten we ons zorgen maken over deze effecten op de korte termijn? Neen. Deze effecten worden ook vastgesteld na sport en het bekijken van actiefilms. Bovendien is er geen onderzoek dat duidelijk aantoont dat de opgewekte gedachten en gevoelens ook tot fysiek agressief gedrag zouden leiden. Bovendien verdwijnen de effecten normaal gezien 10 tot 15 minuten na het spelen.

    Effecten op de lange termijn

    Onderzoekers zijn het niet eens over de effecten van gewelddadige games op langere termijn. Een aantal onderzoekers beweert dat vecht- en schietspelletjes de gamers op een negatieve manier beïnvloeden:

    • Gamers zouden minder gevoelig worden voor geweld. Of ook wel: men raakt afgestompt, waardoor men geweld als een doodnormale zaak begint te zien.
    • Er zou een (klein) verband bestaan tussen het spelen van deze games en het hebben van een agressieve persoonlijkheid.

    Voor elke studie die dit verband lijkt aan te tonen, bestaat er een studie die het tegendeel beweert.

      Voor elke studie die een verband aantoont tussen geweld en games, bestaat er een andere die het tegendeel beweert.

      Bovendien ligt het geweldonderzoek onder vuur om drie belangrijke redenen:

      • Dit onderzoek houdt weinig rekening met de kenmerken van games. Belangrijke vragen worden niet gesteld: Waarom spelen mensen? Hoe ervaren ze het spel? Erkennen ze het verschil tussen spel en werkelijkheid? Hoe komt het geweld in beeld? Beloont het spel geweld - of krijgen de spelers net punten als ze geweld vermijden?
      • Andere factoren lijken belangrijker om een agressieve persoonlijkheid te voorspellen. Denk aan problematische gezinssituaties, gepest worden, etc.
      • Er is het probleem van de kip en het ei. Leiden schiet- en vechtspelletjes tot een agressieve persoonlijkheid? Of spelen mensen met een aanleg voor agressie gewoon graag gewelddadige games?