Overslaan en naar de inhoud gaan
MediaNest, website voor ouders over mediaopvoeding
MediaNest - Thema's
Thema's

Ontdek al onze thema's van sociale media, gaming, cyberpesten tot reclame en privacy

MediaNest - Leeftijden
Leeftijd

Zoek op de leeftijd van je kind,

van 0 tot 18 jaar!

Gaming

Nieuwe vriendschappen ontstaan door games

Vroeger maakten mensen vooral vrienden op school, in de sportclub en op café. Tegenwoordig doen ze dat ook online. Onderzoek bij gamers toont aan dat 75% van hen al vrienden maakten in online games. Al vindt de helft van hen dat je online vrienden niet kunt vergelijken met echte vrienden.

In de online wereld is onze relatie met mensen vaak vluchtiger. Twee gamers die vandaag samen League of Legends spelen, verliezen elkaar misschien uit het oog als één van hen een nieuw spel koopt.

Toch kan ook online vriendschap intens zijn. Gamers brengen heel wat uren samen door. Dagelijks beleven ze samen fantastische avonturen. Net als in sportclubs zijn gamers op elkaar aangewezen. Iedereen heeft een eigen rol in het team. Daardoor leren gamers op elkaar vertrouwen.

“Via games leerde ik een vaste groep vrienden kennen. We hebben elkaar al ontmoet. Online werden we zo close dat ik zelfs al op het huwelijksfeest van één van hen ben geweest en zijn pasgeboren zoon heb geknuffeld. Ook leerde ik er de liefde van mijn leven kennen. Ondertussen woon ik in Finland met hem.”
Anonieme gamer