Overslaan en naar de inhoud gaan
MediaNest, website voor ouders over mediaopvoeding
Image
MediaNest - Thema's
Thema's

Ontdek al onze thema's van sociale media, gaming, cyberpesten tot reclame en privacy

Image
MediaNest - Leeftijden
Leeftijd

Zoek op de leeftijd van je kind,

van 0 tot 18 jaar!

Opvoeding

[Onderzoek] Schermtijd in tijden van corona, zo zit dat bij jullie!

Schermtijd in tijden van corona... het leeft! Wij vroegen hoe het er bij jullie thuis aan toegaat en maar liefst 746 ouders vulden onze vragenlijst in! Benieuwd naar de resultaten? We lijsten hieronder de belangrijkste bevindingen voor je op. Hou je 't liever kort? Dan vind je hier een infographic van een aantal resultaten. 

1) Kinderen en jongeren gebruiken media creatiever dan ooit

Jullie waren zo goed als unaniem: er is meer schermtijd in huis. Videobellen, gamen en filmpjes kijken zijn daarbij de sterkste stijgers. Bij jonge kinderen tot 7 jaar zien we dat videobellen het meest toenam (met 69,5%), gevolgd door ‘gewoon’ telefoneren (met 17,5%) en digitale boeken lezen (met 20%). Bovendien wordt er op een creatieve manier omgegaan met media: jullie kinderen zitten niet enkel voor de televisie, ze gaan ook actief aan de slag met schermen. Zo maakt 1/4 kinderen minstens 1 keer per week zelf een filmpje. Al die afwisseling in schermtijd, dat kunnen jullie als ouder alleen maar aanmoedigen!

“Filmpjes kijken, foto’s maken, gamen, praten met vrienden, TikToks maken, … zolang er maar afwisseling is.”

2) Een kind dat zelfstandig voor school kan werken? Slechts voor 17% van de ouders is het werkelijkheid!

Schoolwerk en preteaching van thuis uit is een uitdaging, we moeten het je waarschijnlijk niet vertellen! Jullie geven met 83% aan dat de kinderen niet zelfstandig voor school kunnen werken en hulp nodig hebben. Dit zorgt voor een enorme druk op jullie, want de juf/meester van je kinderen zijn in combinatie met werk en huishouden is allesbehalve evident.

Ook technisch zijn er wel wat belemmeringen om schooltaken tot een goed einde te kunnen brengen. 65% van de ouders met een kind ouder dan zes jaar kreeg geen vraag van de school of er een extra toestel nodig is voor de schooltaken van hun kind. Gezinnen zonder een laptop voor de kinderen (of met te weinig toestellen) komen dus mogelijks in de problemen. Ook een slechte internetverbinding (1/10 kinderen) of het slecht kunnen omgaan met technologie en computers (1/10 kinderen) bemoeilijkt het schoolwerk van thuis uit.

3) Schermen worden evenveel gebruikt voor schoolwerk als voor ontspanning

Er is een mooie balans tussen schermtijd voor schoolwerk en schermtijd voor ontspanning: kinderen brengen even veel tijd door (50/50) achter het scherm voor schoolwerk als dat ze dat doen voor vrijetijdsbesteding. Al geven jullie aan dat dit natuurlijk niet volledig valt in te schatten:

Het is moeilijk om in de gaten te houden of mijn kind echt aan het werken is voor school of aan het spelen is.

4) Videobellen is stijger nummer 1, opa en oma zijn populair!

We zeiden het al, in tijden van corona is videobellen enorm populair. Kinderen maken veel calls naar vrienden (57%), maar nog meer naar grootouders (81%). Het gaat dan niet enkel over de ‘klassiekere’ gesprekken vanop afstand, er wordt ook voorgelezen, samen gegeten of er worden spelletjes gespeeld. Op deze momenten kan jij als thuiswerkende ouder je aandacht even wat lossen en je kind even alleen laten met het scherm. Samen met grootouders gamen of chatten is minder aan de orde (respectievelijk 1,6 en 6,6 %), met vrienden onderling is het wel erg populair (18,5 en 18,9 %). Er is naast het online contact met vrienden en familie ook contact met leerkrachten. Eén op drie belt met zijn/haar leerkracht, zo’n 10% gebruikt ook chat.

Al dat online contact zorgt soms wel voor wat tweestrijd bij jullie. Je bent als ouder blij dat je kind in contact kan staan met vrienden en familie, maar het is dan ook weer niet de bedoeling dat ze uren voor een scherm zitten onder het mom van 'sociaal contact'.

“Schermen zorgen voor online contact met vrienden en die afweging is soms ook moeilijk te maken: te veel schermtijd is niet gezond, maar geen contact met de buitenwereld ook niet. Het houdt hen een stukje uit de sociale isolatie.”

5) Het nieuws over corona? Dat beleven jullie vooral samen

Kinderen willen in deze bizarre tijden mee zijn met de actualiteit. Karrewiet blijft de belangrijkste nieuwsbron in de lagere school, maar al vanaf het eerste leerjaar kijkt de helft van de kinderen ook mee met ouders naar het nieuws. Doorheen de lagere school stijgt dit cijfer, zelfs tot 64% in het vijfde en zesde leerjaar. Het lijkt er dus op dat corona zo een alomtegenwoordig en ingrijpend onderwerp is, dat jullie het nieuws hierover het liefst van al samen beleven.

6) Nieuwe tijden, nieuwe regels: jullie herbekijken massaal jullie schermafspraken

Aan schermtijd worden er tegenwoordig heel wat woorden vuil gemaakt in jullie huiskamers. 65% gaf aan meer te praten over schermen binnen het gezin. Bij de ouders met kinderen vanaf 6 jaar was dit zelfs zo voor 71%. Bovendien leidt dat praten over schermtijd (in vele gevallen) ook tot conflicten. ⅔ van de ouders ervaren meer conflicten over schermen sinds de start van de coronamaatregelen. 

De nieuwe manier van leven dringt dus duidelijk ook door in het schermgebruik, jullie zoeken dan ook volop naar een nieuwe balans tussen schermtijd en andere tijd. Door het lange thuiszitten gelden er bij veel van jullie intussen dan ook andere afspraken rond schermen. 77% van de ouders geeft aan andere afspraken te hebben over schermtijd dan voor de coronamaatregelen. 

De eerste dag hebben we een planning gemaakt met beperkte schermtijd, die hebben we op dag 2 al versoepeld en op dag 3 helemaal laten varen.

Maar waarover spreken jullie dan af? Er wordt meer afgesproken over de tijdslots (36,5%) en die tijdslots worden bij velen verlengd: 71% geeft aan dat ze de schermtijd uitbreiden. Voor wie geen tuin heeft en moeilijk naar buiten kan, komt extra schermtijd vaak in de plaats. “Normaal zijn ze uren aan het ravotten op school, dat valt nu weg.” Die afspraken, ze zijn natuurlijk niet voor iedereen anders. Bij sommigen blijft de schermtijd hetzelfde als voorheen en verandert de quarantaine daar niet zo veel aan. 

 “Ik blijf redelijk consequent wat schermtijd betreft. Mijn oudste dochter kan wel een extra tabletkwartier verdienen, door eerst een leeskwartiertje te doen.”

7) Ook in quarantaine zijn schermen het perfecte zoethoudertje!

Jullie zijn in coronatijden blij dat er schermen zijn. 93% gaf aan blij te zijn dat ze schermen hebben, voornamelijk zodat jullie intussen zelf wat werk kunnen verrichten. Schermen worden vaker als zoethoudertje gebruikt, zeker bij jonge kinderen. 68% van de ouders geeft aan dat ze schermen vaker gebruiken om hun kind bezig te houden dan anders. Bij de 0- tem 6-jarigen geeft zelfs 75% aan dit te doen. Want een beetje extra rust met al dat jong geweld in huis, het is mooi meegenomen! Die extra schermtijd zorgt voor sommigen van jullie wel voor een schuldgevoel: “Het is handig, maar het knaagt wel.”

“We gebruiken tv nu bewust om een beetje rust en ruimte voor onszelf als ouders te hebben, voor deze situatie keken ze enkel in het weekend even wat filmpjes en tv.”

8) Al die schermen... allemaal goed en wel, maar wat na de maatregelen?

Dat corona de verhoudingen in huis door elkaar heeft geschud, is duidelijk. Videobellen is de grote winnaar om contact met vrienden en familie te onderhouden. Kinderen brengen nu meer tijd door achter het scherm, zowel voor school als ter ontspanning. Schoolwerk blijft voor velen van jullie wel een uitdaging: de combinatie met thuiswerk blijkt niet eenvoudig en er zijn niet in elk gezin genoeg toestellen voorhanden. Nieuwe afspraken zorgen voor conflicten en voor velen van jullie rijst intussen ook de vraag hoe het verder moet na corona. Kan je zomaar al je regels over schermen terugschroeven of is er een nieuw tijdperk aangebroken?

Zit je nog met vragen? Enkele tips op een rijtje:

  1. Wees niet te streng voor jezelf, in deze coronatijden mag het al eens wat meer zijn. Voel je dus zeker niet schuldig als zoon- of dochterlief even extra voor de tv zit zodat je wat kan werken.

  2. Vraag je je af wat ‘te veel’ schermtijd is? Zorg vooral voor een gezonde balans: laat gerust wat extra schermtijd toe, maar zet daar tegenover ook genoeg andere ontspanning: beweging, tekenen, koken, wandelen.

  3. Heb je toch nog discussies over schermen? Kader dan nog eens duidelijk de problemen en maak aan je kind duidelijk dat er uitzonderlijk andere regels en afspraken gelden. Misschien helpt het als jullie de afspraken vastleggen op papier? 

  4. Online contact hoeft niet beperkt te blijven tot videobellen, chatten of gamen: experimenteer een keer met online (gezelschaps)spelletjes, samen koken of laat de grootouders een uurtje ‘babysitten’ door hen via videochat verhaaltjes te laten voorlezen of een spel te spelen.

  5. Ontspannende schermtijd voor je kind hoeft niet passief te zijn: je kind kan zelf foto’s trekken, video’s maken … En dat kan je ook samen doen! Al eens een TikTok video gemaakt met je kind? Weet dat je het eindresultaat niet moet online zetten!

  6. Serveer nieuws op kindermaat als je merkt dat je kind zich zorgen maakt. Laat hen bijvoorbeeld naar Karrewiet kijken in plaats van het Journaal. Zo krijgen ze nieuws te zien, aangepast aan hun leeftijd.