Overslaan en naar de inhoud gaan
MediaNest, website voor ouders over mediaopvoeding
MediaNest - Thema's
Thema's

Ontdek al onze thema's van sociale media, gaming, cyberpesten tot reclame en privacy

MediaNest - Leeftijden
Leeftijd

Zoek op de leeftijd van je kind,

van 0 tot 18 jaar!

Gaming

Wat is gamificatie?

“Als iets niet leuk is, maak er dan een spel van!” Dat lijkt de boodschap van gamificatie. Slimme reclamemensen gebruiken spelelementen om ons te motiveren en problemen op te lossen. Enkele voorbeelden:

  • Zoek je motivatie om te joggen? Met de Zombies, Run app lijkt het alsof je achtervolgd wordt door zombies. Als dat je niet sneller laat lopen…
  • Hebben je kinderen motivatie nodig om hun tanden te poetsen? Koop ze een tandenborstel die verkleurt als ze goed gepoetst hebben. Of koop een tandenborstel met zuignapjes, die kinderen na het poetsen op de wastafel of badkamertegels kunnen ploffen.

Werkt het?

Dat hangt af van de spelelementen!

Wanneer werkt het niet?

Soms kiest men voor de gemakkelijke aanpak. Mensen krijgen dan punten of badges wanneer ze iets doen. Dat werkt maar voor eventjes. De spelelementen zijn nauwelijks afgestemd op het product of de taak. Mensen worden dat snel moe.

Enkele voorbeelden:

  • Fans van The Hunger Games kunnen punten verdienen als ze reclameboodschappen delen over de film met hun vrienden. De fan met de meeste punten wint een vermelding op de website en het respect van de andere fans. Voor een aantal fans werd dit een echte obsessie.
  • In Foursquare kan je punten en badges verdienen door 'in te checken' op plaatsen waar je komt. Bij aanvang was het een enorm succes. Mensen checkten massaal in op openbare plaatsen en evenementen. Zo verdienden ze punten en speciale badges. Die konden ze aan elkaar tonen. Maar toen de hype voorbij was, vroegen ze zich af: “Waarom doe ik dit eigenlijk?”  
  • In de Dagelijkse Kost app van Jeroen Meus kan je badges verdienen. Deze badges kan je gebruiken om je keukenstatus te delen via Facebook en Twitter. Volgens reclamemensen zorgt dit ervoor dat koken een nieuwe dimensie krijgt. Maar als mensen de Dagelijkse Kost app gebruiken, is dat vooral omdat er goede recepten op staan. Niet omdat ze beloond worden met een badge.

Wanneer wel?

Gamificatie werkt best als de leuke kanten van een product of taak in de verf worden gezet. Bovendien is het belangrijk dat de spelelementen er goed bij aansluiten. Op die manier krijgt het spel ook betekenis voor de gebruiker. Enkele voorbeelden:

  • Hoe zorg je ervoor dat mensen hun afval in de vuilbak gooien? Door het plezierig te maken! We kennen heel wat succesvolle voorbeelden. In de Efteling roept Holle Bolle Gijs: “Papier, hier!?” Kinderen vinden het zo leuker om afval in de mond van de reus stoppen.
  • Hoe zorg je ervoor dat mensen terug de trap nemen? Door elke trede te verbinden met een elektronische piano. Zo maken mensen muziek wanneer ze de trap nemen.
  • Hoe zorg je ervoor dat mensen terug fluiten en dansen in de straten? Thomas Laureyssens ontwierp kleine elektronische musjes die hij in de stad ophing. Als mensen naar deze musjes fluiten, lichten ze vrolijk op.