Overslaan en naar de inhoud gaan
alles over opvoeden in een digitale wereld
Image
MediaNest - Thema's
Thema's

Ontdek al onze thema's van sociale media, gaming, cyberpesten tot reclame en privacy

Image
MediaNest - Leeftijden
Leeftijd

Zoek op de leeftijd van je kind,

van 0 tot 18 jaar!

Gaming

Waarom houdt mijn kind zo van gamen?

Stond jij niet zo lang geleden nog op nummer één bij je kind, intussen heb je steevast plaatsgemaakt voor Fall Guys, Roblox of een ander welklinkend spel. Herkenbaar? Niet getreurd: die nieuwe passie van je kind is heel goed te verklaren. Ontdek wat er zo geweldig is aan games!

7 dingen die games leuk maken

Winnen is leuk.

Als je wint, voel je dat je goed bent in wat je doet. En winnen, dat is nu precies waar heel wat games om draaien.

Je hebt aanzien.

In gamen kan je heel goed worden, waardoor anderen veel respect hebben voor je gaming skills.

Je wordt continu beloond.

Weinig offline activiteiten bevestigen voortdurend dat je goed bezig bent, games doen dat wel.

Het kan best sociaal zijn.

Veel games hebben een chatfunctie, zodat je met elkaar kan praten. Soms babbelen gamers ook via hun koptelefoon, aan de hand van tools als Discord.

Je kan op een veilige manier experimenteren.

In games kan je even iemand anders zijn, testen hoe anderen op jou reageren en dingen doen die in de realiteit onmogelijk zijn.

Mensen houden van verhalen.

Games vormen een nieuwe manier om verhalen te vertellen en te beleven, waarbij je zelf vaak een belangrijke rol speelt.

Je kan even ontsnappen aan de werkelijkheid.

In games kan je helemaal opgaan in een fantasiewereld, waar je je zorgen kan vergeten. Die wereld is vaak ook ontzettend mooi gemaakt, met indrukwekkende beelden, muziek en details.

Al gehoord van...

...gamificatie? Games zijn zó leuk dat ze ook in de marketing graag worden ingezet. We spreken van gamificatie wanneer game-elementen worden toegevoegd aan producten of diensten om mensen aan te sporen ze te gebruiken. Denk aan een tandenborstel die verkleurt als je lang genoeg gepoetst hebt of een online forum waarbij je punten krijgt als je een topic aanmaakt.

De keerzijde van de medaille

Hoewel games heel leuk zijn, blijven ze een commercieel product. Games ontwikkelen kost veel geld, en de makers moeten er dan ook inkomsten uit halen. Sommigen hebben daar behoorlijk sluwe trucjes voor. Die trucjes noemen we ook wel ‘dark patterns’.

Dark patterns zijn ‘foefjes’ om mensen dingen te laten doen die ze anders niet zouden doen. Ze zijn geen uitvinding van de gamingwereld, ook in de supermarkt kan je dark patterns tegenkomen. Snoepjes aan de kassa bijvoorbeeld: misschien had je ze nooit gekocht als ze niet zo voor het grijpen lagen.

Een paar voorbeelden van dark patterns in games:

In-game aankopen

Veel games maken het mogelijk om in-game aankopen te doen die je helpen om verder te komen in het spel. We spreken van een ‘dark pattern’ wanneer het overdreven moeilijk wordt om vooruitgang te boeken als je niet wil betalen.

Gokelementen

Sommige games bevatten gokelementen, waarbij je tegen betaling een item krijgt waarvan je nog niet weet wat het precies zal zijn. Het item kan je dus veel opleveren in het spel, maar het kan ook minder waard zijn dan wat je eraan besteed hebt. Dergelijke gokelementen verleiden je om geld uit te geven, terwijl je dat misschien niet van plan was.

5 sterren of een review?

Als gebruiker kan je een mobiele game vaak een rating geven. Er zijn games die daar slim op inspelen: wie minder dan 5 sterren geeft, moet verplicht een review schrijven. Makers weten dat weinigen daar zin in hebben, en het veel makkelijker is om dan maar gewoon die 5 sterren aan te klikken.

Hoe denkt jouw kind erover?

Wat vindt jouw kind leuk en minder leuk aan gamen? Bevat zijn of haar favoriete game ook van die ‘dark patterns’? Vraag er gerust eens naar op een rustig moment: het is de ideale ijsbreker om een goed gesprek te voeren over games en samen een paar basisafspraken te maken.