Overslaan en naar de inhoud gaan
MediaNest, website voor ouders over mediaopvoeding
Image
MediaNest - Thema's
Thema's

Ontdek al onze thema's van sociale media, gaming, cyberpesten tot reclame en privacy

Image
MediaNest - Leeftijden
Leeftijd

Zoek op de leeftijd van je kind,

van 0 tot 18 jaar!

Gaming

10 tips voor een gezond evenwicht voor gamers

Gamen is een leuke en boeiende bezigheid voor veel kinderen en jongeren. Het is ontspannend, ze kunnen er contact mee houden met vrienden en ze leren er dingen door bij. Maar dat is natuurlijk niet het volledige verhaal. Soms gamet je kind misschien wel erg veel. Of wil het niet meer naar een andere hobby om te kunnen blijven gamen. Op zo’n momenten kan het gamegedrag problematisch worden. Hoe houd je het gamegedrag van je kind in een juiste balans? Ontdek onze 10 tips!

Tips

Toon interesse in waar je kind mee bezig is

Praat met je kind over gamen en toon interesse. Stel vragen zoals “welke games speel je graag? waarom? wat vind je er zo leuk aan?” Zo maak je ruimte voor interactie en kan de link gelegd worden met het offline leven. Wil je je helemaal inleven in de interesse van je kind? Speel dan een keer samen een game of zoek een video op op YouTube waar iemand het spel speelt.

Maak duidelijke afspraken

Maak afspraken met je kind over de duur, het tijdstip, de plaats, met wie en welke games er mogen gespeeld worden. Zorg dat iedereen in huis deze afspraken kent en houd je kind hieraan. Bijvoorbeeld: eerst het huiswerk, eten, huishoudelijke taken (first things first) en dan pas gamen; aan tafel geen electronica; de dag voor een toets wordt er niet gegamed; alleen in het weekend gamen ... Geen idee hoe eraan te beginnen? We helpen je op weg!

Kondig het stopmoment op tijd aan

Spreek met je kind af wanneer je best verwittigt om aan tafel te komen of te gaan slapen. Een battle in League of Legends duurt bijvoorbeeld ongeveer 40 minuten. Als je dat weet, kan je daar rekening mee houden. Zo kan je je kind bijvoorbeeld 40 minuten voor jullie aan tafel gaan verwittigen. Wordt je kind toch nog boos? Probeer het dan eerst even te laten afkoelen en kom er later op terug.

Zorg voor pauze

Zorg ervoor dat je kind op tijd pauzes neemt. Bijvoorbeeld: max. 60 minuten aan één stuk gamen.

Hou de computer en spelconsole in de huiskamer

Zo kan je onrechtstreeks toch een oogje in het zeil houden. Je hoeft niet per se mee te kijken naar het spel zelf, maar je ziet bijvoorbeeld wel makkelijker als je kind te lang gamet of als er iets dwars zit. Gamet je kind op een smartphone? Dan is deze tip iets moeilijker te handhaven. Wel kan je bijvoorbeeld afspreken om de deur van de kamer waarin je kind gamet open te laten of om de smartphone niet mee te nemen naar bepaalde ruimtes.

Zorg voor een goed verlichte en verluchte ruimte

Zorg dat je kind in een goed verlichte en verluchte ruimte speelt.

Stimuleer ook andere activiteiten

Het is belangrijk om ook andere interesses te hebben naast gamen. Zorg ervoor dat je kind tijd maakt voor andere hobby’s of om af te spreken met vrienden of familie. Bijvoorbeeld: donderdagavond spelen we met het gezin een gezelschapsspel of woensdagnamiddag gaat je kind sporten ...

Geen games voor het slapengaan

Laat je kind geen games spelen vlak voor het gaat slapen. Als je net gegamed hebt, zit je lichaam soms nog vol adrenaline. Door op tijd te stoppen kan het hoofd van je kind tot rust komen voor het slapen.

Denk na over wanneer je een nieuw spel aanschaft

Als het spel nog nieuw is, zijn jongeren er langer en meer mee bezig. De game is nieuw en dus gaat even alle aandacht er naar toe, dat is op zich niet abnormaal. Net zoals bij een nieuwe doos blokken, poppen of een speelgoedauto, daalt het enthousiasme na een tijdje ook wel weer bij die nieuwe game. Je geeft een nieuw spel dan ook best niet net voor de examens.

Maak afspraken met de ouders van vriendjes

Als je zeker wil zijn dat je kind zich aan de afspraken houdt bij vriendjes, kan je samen met de ouders van de vrienden van je kind enkele afspraken maken. Is er bv een spel dat jouw kind zeker niet mag spelen? Of wil je dat je kind ‘s avonds maar op bepaalde uren online is om te gamen? Dan kan het handig zijn om dit te bespreken met andere ouders. Zo zitten jullie allemaal op één lijn en is het ook voor je kind makkelijker om zich aan de afspraken te houden.

Nood aan meer?

Heb je het gevoel dat deze tips niet voldoende zijn? Denk je dat het gamegedrag van je kind problematisch is? Ga dan na of er sprake is van veelvoorkomende signalen van problematisch gamegedrag. Is dit het geval, dan kan je terecht bij een aantal hulplijnen.