Overslaan en naar de inhoud gaan
alles over opvoeden in een digitale wereld
Image
MediaNest - Thema's
Thema's

Ontdek al onze thema's van sociale media, gaming, cyberpesten tot reclame en privacy

Image
MediaNest - Leeftijden
Leeftijd

Zoek op de leeftijd van je kind,

van 0 tot 18 jaar!

Dylan Haegens, MeisjeDjamila, Acid, Celine & Michiel... deze namen doen waarschijnlijk niet direct een belletje rinkelen.  Nochtans zijn deze jongeren de helden van de huidige generatie. Ze zijn elk uniek maar hebben één ding gemeen. Het zijn vloggers.

Wat zijn vloggers?

Vloggers zijn jongeren die vanuit hun slaapkamer of thuisstudio Youtube video’s maken. Daarin vertellen ze hun publiek wat hen bezighoudt. Je kan het vergelijken met bloggen, maar dan door video's te maken … ‘vloggen’ dus.

Eigen identiteit

Er worden heel wat verschillende soorten vlogs gemaakt. Je hebt vloggers die filmpjes maken over hun dagelijks leven. Je hebt er die vloggen over mode, make-up & design. Je hebt er die video’s maken met een verborgen camera. Je hebt er die zichzelf filmen terwijl ze een videogame spelen. Je kan het zo gek niet bedenken of je vindt er vlogs over …

Op die manier heeft elke vlogger zijn eigen identiteit en thema waar hij het over wil hebben. Niet alles wat er op vlogs verschijnt is even relevant of politiek correct. Dat is ook niet nodig: vlogs kijken kan je kind ontspannen en entertainen zoals jij geniet van je favoriete televisieserie. Vloggers wisselen leuke gamevideo’s bijvoorbeeld wel eens af met video’s over meer serieuze onderwerpen. Zo maakte Acid, één van de meest populaire Vlaamse YouTubers, enkele jaren geleden een video over zijn gescheiden ouders. Hij houdt het luchtig, maar hij haalt met de video toch een moeilijk onderwerp aan.  

Wist je dat?

De populairste vloggers kunnen hun boterham verdienen met advertenties op en in hun filmpjes. Voor het geld moeten ze wel heel hard voor werken. Elke vlogger start zijn kanaal met nul abonnees en kijkers. Je publiek, dat moet je verdienen. Het is een kunst om kwaliteitsvolle vlogs te maken die je kijkers blijft boeien en laat terugkeren. Originaliteit en een dosis zelfvertrouwen zijn essentieel.

Groot bereik?

Met al deze video’s bereiken vloggers dagelijks tien, duizend of zelfs honderdduizenden jongeren. Tot de grootste Vlaamse Youtubesterren behoren Celine & Michiel (>600 000 abonnees), Acid (>300 000 abonnees), Stien Edlund (>180 000)…

Maar daarmee staat de Vlaamse Youtubescene nog maar in zijn kinderschoenen. Het bereik van onze vloggers is nog maar klein bier vergeleken met de Nederlandse of internationale vlogcommunity. In Nederland hebben de drie grootste vloggers Jelly, Kwebbelkop en NikkieTutorials elk meer dan 10 miljoen abonnees! Het potentiële bereik van deze vlogs is duizelingwekkend. Vloggers worden dan ook bestempeld als voorbeeldfiguren. De invloed die zij op hun doelpubliek hebben is gigantisch! Dat betekent dan ook dat er veel geld gemoeid is met het maken van Youtubefilmpjes.  Zij zijn dus eigenlijk ook een soort influencers! Dat betekent dat er veel geld gemoeid is met het maken van Youtubefilmpjes.  

Vloggers zijn voorbeeldfiguren. Ze hebben een grote invloed op hun publiek. Dat betekent dan ook dat er veel geld gemoeid is met het maken van Youtubefilmpjes.  

Zaka, een populaire “gepensioneerde” vlogger, neemt je in deze video mee achter de schermen van de wondere vlogwereld.