Overslaan en naar de inhoud gaan
MediaNest, website voor ouders over mediaopvoeding
MediaNest - Thema's
Thema's

Ontdek al onze thema's van sociale media, gaming, cyberpesten tot reclame en privacy

MediaNest - Leeftijden
Leeftijd

Zoek op de leeftijd van je kind,

van 0 tot 18 jaar!

Unagize, Zaka, Achterklap, Kwebbelkop ... deze namen doen waarschijnlijk niet direct een belletje rinkelen. Nochtans zijn deze jongeren de helden van de huidige generatie. Ze zijn elk uniek maar hebben één ding gemeen. Het zijn vloggers.

Wat zijn vloggers?

Vloggers zijn jongeren die vanuit hun slaapkamer of thuisstudio Youtube video’s maken. Daarin vertellen ze hun publiek wat hen bezighoudt. Je kan het vergelijken met bloggen, maar dan door video's te maken … ‘vloggen’ dus.

Eigen identiteit

Er worden heel wat verschillende soorten vlogs gemaakt. Je hebt vloggers die filmpjes maken over hun dagelijks leven. Je hebt er die vloggen over mode, make-up & design. Je hebt er die candid-camera-achtige video’s maken. Je hebt er die zichzelf filmen terwijl ze een videogame spelen. Je kan het zo gek niet bedenken of je vindt er vlogs over …

Op die manier heeft elke vlogger zijn eigen identiteit en thema waar hij het over wil hebben. Niet alles wat er op vlogs verschijnt is even relevant of politiek correct. Maar geef toe dat het overgrote deel van de programma’s die op je televisie verschijnt ook niet altijd even boeiend of opvoedkundig is. Er zijn zeker ook veel vloggers die inhoudelijk sterke vlogs maken. (bekijk zeker het kanaal van Zaka op Youtube.)

Wist je dat?

De populairste vloggers kunnen hun boterham verdienen met advertenties op en in hun filmpjes. Voor het geld moeten ze wel heel hard voor werken. Elke vlogger start zijn kanaal met nul abonnees en kijkers. Je publiek, dat moet je verdienen. Het is een kunst om kwaliteitsvolle vlogs te maken die je kijkers blijft boeien en laat terugkeren. Originaliteit en een dosis zelfvertrouwen zijn essentieel.

Groot bereik?

Met al deze video’s bereiken vloggers dagelijks tien, duizend of zelfs honderdduizenden jongeren. De grootste Vlaamse Youtubesterren luisteren naar namen als ACID (>200 000 abonnees) , UNAGIZE (> 150 000 abonnees), Kastiop (>100 000 abonnees) , Achterklap (50 000 abonnees) ...

Maar daarmee staat de Vlaamse Youtubescene nog maar in zijn kinderschoenen. Het bereik van onze vloggers is nog maar klein bier vergeleken met de Nederlandse of internationale vlogcommunity. In Nederland hebben de drie grootste vloggers SIV HD, Kwebbelkop en Enzo Knol elk tussen de 1 en de 2 miljoen abonnees! Het potentiële bereik van deze vlogs is duizelingwekkend. Vloggers worden dan ook bestempeld als voorbeeldfiguren’. De invloed die zij op hun doelpubliek hebben is gigantisch! Dat betekent dan ook dat er veel geld gemoeid is met het maken van Youtubefilmpjes.  

Vloggers zijn voorbeeldfiguren. Ze hebben een grote invloed op hun publiek. Dat betekent dan ook dat er veel geld gemoeid is met het maken van Youtubefilmpjes.  

Zaka, één van Vlaanderens meest populaire vloggers neemt je in deze video mee achter de schermen van de wondere vlogwereld.