Overslaan en naar de inhoud gaan
MediaNest, website voor ouders over mediaopvoeding
Image
MediaNest - Thema's
Thema's

Ontdek al onze thema's van sociale media, gaming, cyberpesten tot reclame en privacy

Image
MediaNest - Leeftijden
Leeftijd

Zoek op de leeftijd van je kind,

van 0 tot 18 jaar!

Facebook is een sociaal netwerk, waarmee je online in contact kan blijven met vrienden en familie. Zo kan je foto’s en berichten delen, posts van anderen ‘liken’ en pagina’s of groepen volgen. Facebook was één van de eerste sociale netwerken die wereldwijd populair werden, en is intussen vooral bij volwassenen in trek.

 

Hoe werkt Facebook?

Een account of profiel aanmaken op Facebook is gratis en kan pas vanaf 13 jaar, tenzij gebruikers de toestemming van hun ouders hebben. Op je profiel kan je foto’s en berichten delen of je ‘status’ updaten (zeggen wat je op dat moment doet of denkt). Net zoals op Instagram en Snapchat kan je op Facebook ook ‘stories’ (berichten die na 24 uur verdwijnen) plaatsen. Het overzicht van alles wat er op je profiel staat, noemen we je tijdlijn. Om Facebookvrienden te worden met je “echte” vrienden, stuur je hen een vriendschapsverzoek. Als ze het accepteren, kan je ook de foto’s zien die ze alleen met hun Facebookvrienden delen. 

Je berichten en je ‘stories’ staan standaard openbaar. Dan kan iedereen je profiel zien. Je kan ook instellen dat enkel je Facebookvrienden het kunnen bekijken en erop kunnen reageren. Zelf kan je in je nieuwsoverzicht volgen wat je vrienden allemaal uitspoken op Facebook. Verder kan je ook pagina’s van bedrijven volgen of je aansluiten bij een Facebookgroep: een plek waar mensen samenkomen rond een bepaald onderwerp.

Likes, likes, likes!

Op Facebook kan je reacties achterlaten op posts. Je kan dat doen door een tekstje te schrijven, maar je kan ook een emoji achterlaten. Facebook is de uitvinder van de bekende likes. Door een like of ‘vind-ik-leukduimpje’ te geven, kan je tonen dat je een bericht of een foto leuk vindt. Je kan ook met andere emoties reageren. Ken je deze al? 

Geweldig!

Gebruik deze reactie bijvoorbeeld als je vriendin op Facebook een filmpje post van de eerste stapjes van haar kindje. 

Grappig!

Gebruik deze reactie bijvoorbeeld als je weer een grappige kattenvideo ziet.

Verbluft!

Gebruik deze reactie bijvoorbeeld als je een onverwachte aankondiging van een vriend of vriendin leest. 

Verdrietig!

Gebruik deze reactie bijvoorbeeld als het schoolfeest van je kind niet door kan gaan. 

Boos!

Gebruik deze reactie bijvoorbeeld als er geld gestolen is uit de voetbalclub van je kind.

Hoe denkt de jeugd erover?

Wist je dat Facebook niet langer hét sociaal netwerk van de jeugd is? Tieners grijpen sneller naar TikTok, Instagram of Snapchat. Sommigen hebben wel Facebook, maar dan eerder om te chatten (via Facebook Messenger) of om gebruik te maken van een Facebook groep (zoals die van de jeugdbeweging). Stiekem knappen ze er een beetje op af dat ook ouders, grootouders en leerkrachten op Facebook zitten. Auw!

Ik heb wel Facebook, maar ik zit daar eigenlijk bijna nooit op. Gebruiken mensen dat nog?
Liam, 14 jaar

Is Facebook veilig?

Je kan Facebook veilig gebruiken, al spelen je privacy-instellingen daar een grote rol in. Zo bepaal je onder meer zelf of je posts enkel door vrienden bekeken kunnen worden of door iedereen. Zit je kind op Facebook en wil je vermijden dat vreemden contact proberen op te nemen? Overloop dan eens samen de privacy-instellingen en leg uit waarom ze zo belangrijk zijn.

Wist je dat?

Alles wat je liket, doet of zegt, wordt bijgehouden door Facebook? Facebook gebruikt die informatie om je gerichte advertenties te sturen. Facebook heeft daarbij ook gebruiksrecht op alles wat je deelt (foto’s, filmpjes, …). Benieuwd wat Facebook allemaal weet over je kind? Vraag dan eens zijn of haar persoonlijk dossier op via de algemene accountinstellingen van je kind.

En wat met reclame?

Facebook haalt al zijn inkomsten uit reclame. De meeste advertenties komen terecht in je nieuwsoverzicht. Je kan ook advertenties tegenkomen tussen de stories van je vrienden of van mensen die je volgt. Vaak gaat het, net als op Instagram, om gepersonaliseerde advertenties: advertenties op basis van je profiel en surfgedrag. Als je wil, kan je gepersonaliseerde reclame aanpassen of uitzetten via je instellingen (Instellingen > Toestemmingen > Advertentievoorkeuren).

Veel vormen van reclame kan je uitschakelen via adblockers, al is het belangrijk dat je kind reclame leert herkennen en begrijpen. Stel je je vragen bij een bepaalde advertentie? Neem dan contact op met één van deze organisaties.